במהלך חופשת הקיץ, צלצלתי למנהלת בית הספר, השיבה לי לטלפון בתה בת ה- 12, הבת שבאה לבית הספר בחופשה לעזור לאמא בעמלה החינוכי. שאלתי הילדה העונה לטלפון בחינניות רבה, בביטחון ובאסרטיביות, האם את אוהבת את אמך- המנהלת? התשובה כמובן ניתנה- בכן החלטי וחביב.
שאלתי- שאלה נוספת: אמרי לי שלושה תחומים בהם אמך המנהלת טובה. השיבה לי הילדה בהחלטיות ,במהירות ובעוצמה, אמא טובה ב... חום... באהבה... ובחינוך.
הבטחתי לילדה הנחמדה - כי תכונות אלה של אמא מנהלת ראויה להתייחסות במאמר.שאלה הפעם הילדה,מהו מאמר? בשביל מי המאמר? השבתי: עבור כולנו שנלמד מה חושבת ילדה על איכות האמא המנהלת.
האם ילדינו יכולים לאתר את נקודת החוזק שבנו.
אם הם מסוגלים למקד שלוש תכונות חשובות מתוך שפע התכונות המאפיינות את האם המנהלת.
חשבתי וחשבתי... והוקסמתי עד כמה שלוש תכונות אלה הן מוקד במנהלת שהיא אמא.
במנהלת היודעת לשלב אינטליגנציה שכלית עם הריגשית. המסוגלת לשמש כמנהיגה מובילה משפיעה ובעיקר מקסימה מורים והורים. היודעת להבחין בין עיקר וטפל.
האם ילדה יכולה להבחין בתכונותיה של האמא, לומר בפיה את אשר טמון במחשבותיה? את המוטמע במוחה שלה? האם התנהגות הילדים, תגובותיהם, התייחסותם להורים, התנהגותם כלפי הוריהם נובעת בעיקר מחוות דעתם על ההורים? האם ההורים משמשים כמודל לחיקוי באופי, בהתנהגותם, במידות, בקיום המצוות, בדיבור, ברוגע, בחשיבה, בהקשבה, באכפתיות, באנושית ובתגובות.
האם המנהלת המגיעה לביתה כאמא יכולה להפוך עורה, כאן זה ביתה. כאן גדלים ילדיה, כאן היא הורה כמו כל ההורים, כאן היא מתפקדת ככל אמא אחרת, לא... לא... בבית היא אמא ולא מנהלת, שהרי מנהלת מנהיגה את בית הספר העדכני המשתפר והדואג לתהליכי שינוי כל הזמן, חלק מעשייתה החינוכית הערכית, ההתנהגותית והחברתית כולל את ההורים, שהרי אנו מאמינים שההורים הם... הם... הלקוחות. הנוער הצעיר הוא המוצר.
ציינתי לא פעם שהמקצוע היחידי שאינו נלמד הוא ההורות. אנו יודעים כי המנהל חייב לשלב בעשייתו החינוכית גם את ההתייחסות לטיפוח ההורים, כדי להופכם לשותפים במערך החינוכי המסובך והנבנה כל הזמן נדבך על נדבך לשיא הגובה, למצוינות.
מכתב להורים מדי פעם, איגרת ללקוחות כל הזמן בו מודגשים, היבטים חינוכיים, ערכיים ותורניים. בעיצוב פני הילד מהווים אחד מדרכי הניהול החשובות בימינו.
לטפח הורים מעודדים, מקשיבים, אכפתיים, המקנים תחושת שייכות, אחריות, המטפחים יחס, אהבה, כבוד, זקיפות, דימוי עצמי חיובי וריאלי המפתחים דווקא ובעיקר את נקודת החוזק של הילדים והמחנכים אותם לאהבת אדם, לאהבת הזולת משום "ואהבת לרעך כמוך". המעגנים אופי של נתינה, צדקה, עזרה לחבר, היוצרים ומעודדים חיי חברה.
אמא המנהלת צריכה בבית שלה להיות אמא לכל דבר, להיות אם בחינוך הילדים שלה בביתה. אז המנהלת האמא משרישה חינוך מצוין לילדיה, שהיא ילדתה בת ה- 12 יכולה בראש זקוף לומר, אמא שלי אמנם מנהלת אך היא טובה אצלי בביתי שלי בשלושה תחומים: חום - היא האמא העוסקת ועמלה בבית הספר כמנהיגה ראשית ועומדת בראש הפירמידה, בבית שלנו אצלי- היא משרה אווירה רגועה של שקט המלווה בחום לוהט. כל אחד מאיתנו ילדים ומבוגרים המתמודדים עם עולם משתנה, עולם בו האתגרים קיימים בכל מקום ובכל אתר, רוצים שהפרטנרים איתם אנו מתמודדים בעולם קשה ומסובך זה - ישרו לנו חום... חום לוהט...
החום מקרין החוצה, הוא אינו נחבא בגופו של האדם. חום זה עובר בצורה נפלאה אל ילדינו בבית. כולנו חשים אם האמא המנהלת קרה... קרירה... קפואה, או שהיא מקרינה חום כל הזמן.
החום היוצא מאמא מעודד אותנו הלומדים להיות הכי... הכי טוב, ממריץ אותנו להתקדם, להתחדש וללמוד כל הזמן.
החום אינו סגור... חום תמיד מקרין לסביבה. כאשר חום זה מלווה באהבה - או אז הוא חודר פנימה, לכל נימי נפשנו, אנו הילדים יכולים לבטא זאת מיידית. האהבה היא מוקד ההצלחה בכל עשייתנו.
התורה שלנו- התורה הנצחית, משתמשת ב "אהבה" כמוקד ביחסי אדם עם בוראו ועם חבריו, רעיו, ואהבת את ד' אלוקיך ואהבת לרעך כמו ואהבת את הגר, היתום והאלמנה
יחסי האנוש האיתנים ביותר, בניית חיי תורה מוצקה וחזקה תהא בנויה לתלפיות אם וכאשר היא תהא בעלת יסודות של אהבה וחום.
אהבה כמו החום לעולם אינם חבויים בגוף האדם. הם גורמים מקרינים יוצאים החוצה ו"פוגעים" באנשים.
אדם חש בחום ובאהבה ותמיד הוא יחזירם בחזרה לפולט אותו, אך גם לכל הסביבה.
נו... כן... בוודאי, לאמא המנהלת יש גם תכונות של חינוך, היא עוסקת בכך בבית הספר במשך כל ימי העבודה אך גם מעבירה עקרונות החינוך ובניית אדם אל ביתה שלה.
הילדה הנהדרת רוצה בחום ובאהבה אך היא חשה שלא די בהם, יש לה צורך במוקד נוסף שיקלוט גופים זורמים אלה - חום ואהבה.יש צורך בחינוך שיוטמע בגופנו ביחד עם החום והאהבה. או אז כל החום והאהבה מקבלים משמעות איכותית, ערכית, תורנית.
אני הילדה אגדל לתפארתי שלי ולתפארת עם ישראל עם שלוש תכונות נעלות אלו של אמא - מנהלת: חום, אהבה וחינוך.
כל הכתוב נכון גם לגבי מורה - אמא, מורה - אבא ומנהל - אבא.
כל אנשי החינוך צריכים לשלב בעבודתם החינוכית, חום אהבה וחינוך, אך תכונות אלה חייבים להיות עקרונות בסיסיים בהתקדמות המתמדת במוסדות החינוך...
וגם בביתם הפרטי שלהם, בגידול ילדיהם ונכדיהם.
קחו עמכם- אנשי חינוך, שלושת העקרונות הנפלאים הללו חום, אהבה וחינוך
עקרונות שילדה בת 12 חושבת על אמא - מנהלת שהיא טובה, מעולה ומצוינת בעבודתה אך גם בביתה ביחסיה עם ילדיה.
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.